Khasiat di Balik Air Kelapa

Air kelapa muda merupakan minuman yang sedap dan menyegarkan di kala dahaga. Meski air kelapa hanya dianggap sebagai air pelepas dahaga, namun siapa menyangka, air kelapa ini tersimpan pelbagai khasiat serta nilai nutriisi yang luar biasa. Tak kenal maka tak cinta. Sebaik mengetahui kandungan nutrisi dadlam air kelapa muda ini pasati suatu ketika nanti anda akan nmemanfaatkan khasiat disebaliknya.
Khasiat di Balik Air Kelapa
Ketahui Kandungan Gizinya.
Air kelapa kaya dengann khasiat potassium, mineral dan mengandung gula dan protein. Biasanya air kelapa diproses untuk dijadikan minuman, jeli, alcohol, cuka dan ‘nata de coco’. Kebanyakan orang gemarkan airnya manakala isi buah kelapa muda sedap dimakan. Ia sesuai terutamanya untuk kanak-kanak yang menderita penyakit kekurangan gizi  (nutritional deficiency).

Air kelapa mempunyai cita rasa. Di samping itu juga, air kelapa kaya dengan kandungan gizinya., terutamanya mineral yang sangat baik untuk tubuh manusia. Ait kelapa tidak hanya mengandungi unsure makro, tetapi juga unsure mikro. Unsur makro yang terdapat adalah karbon dan nitrogen.

Unsur karbon dalam air kelapa berupa kaarbohidrat sederhana seperti glukosa, sukrosa, fruktosa, sorbitol dan inositol.

Unsur nitrogen pula berupa protein yang terdiri daaripada asid amino, seperti alin, arginin, alanin, dan serin.


Selain karbohidrat dan protein, air kelapa juga mengandung unsure mikro seperti mineral yang diperlukan oleh tubuh badan. Mineral tersebut mengandung kalium (K), natrium (Na), kalsium (Ca), magnesium (Mg), ferum (Fe), kuprum (Cu), fosfor (P), dan sulfur. Air kelapa juga mengandungi berbagai-bagai jenis vvitamin C dan berbagai jenis asid seperti, asid nikotinat, asid pantotenal dan asid folat. Vitamin B kompleks yang terkandung adalah niasin, riboflavin dan thiamin.

Air Kelapa Dan Kecantikan
Khasiat air kelapa bukan sahaja untuk kesihatan tubuh tetapi juga untuk kecantika kulit.
  1. Air kelapa membantu menjadikan kulit wajah lebih berseri, mencuci muka dengan air kelapa secara berterusan setiap hari dikatakan boleh membantu untuk menyembuh atay menghilangkan jerawat, noda-noda hitam, kedutan pada wajah dan kulit kering.
  2. Air kelapa juga membantu menghilangkan jerawat. Petua mudah untuk diikuti. Ambil 25 gm kuunyit dan campurkan dengan segelass air kelapa muda. Biarkan selama semalaman. Kemudian, tambahkan 3 senduk serbuk teh merah. Campurkan kesemua bahan-bahan tersebut dan simpan selama 3 hari. Tapis ramuan tadi dengan tiga lapis kain kasa. Simpan sasri tadi dalam botol dan sapukan pada wajah dua kali sehari sehingga jerawat menghilang.
Manfaat Air Kelapa

  1. Merawat demam campak. Air kelapa muda mampu mengurangkan rasa sakit dan panas dalam akibat demam panas dan campak.
  2. Merawat pelbagai penyakit. Air kelapa muda dapat meredakan mulut kering, penyakit diabetes dan dipercaya mampu membuang racun dalam darah.
  3. Sesuai bagi ibu mengandung. Air kelapa ini dipercaya dapat membersihkan janin di dalam rahim sehingga saat kelahiran. Ia juga dapat mengelak penyakit kulit pada bayi yang baru lahir.
  4. Membersihkan usus. Air kelapa sangat efektif ddalam membasmi berbagai jenis cacing yang berada di dalam usus. Pasien yang menderita lambung kemungkinan besar minum air kelapa muda. Selain itu, air kelapa bermanfaat dalam pengobatan perut kembung, diare, disentri, dan wasir.
  5. Mengatasi masalah pencernaan. Air kelapa juga dapat mengatasi masalah pada system saluraan pencernaan seperti mengurangi gas dalam perut dan rasas mual. Antara lain, ia juga bermanfaat merawat masalah seperti kerap kencing albuminuaria, serta membantu dalam menghancurkan batu karang pada saluran kencing atau ginjal.
  6. Mengurangi rasa panas akibat terbakar
  7. Air kelapa mampu untuk menghilangkan rasa panas akibat terbakar dan akan segera hilang dan tidak meninggalkan bekas yang teruk.
Kaya Dengan Khasiat
Buah kelapa ata ‘Cocos nucifera’ ini juga dikenali dengan nama ‘Wonder Food’. Ini karena buah kelapa mengandung pelbagai jenis nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan. Air kelapa sangat baik untuk kesihatan terutama kandungann mineral dan proteinnya yang berkualiti tinggi sangat membantu dalam pertumbuhan sel-sel dalam tubuh. Kandungan gula yang terdapat padad air kelapa mudah diserap oleh tubuh daan mampu untuk menyegarkan tubuh. Tahukah anda bahawa air yang terdapat dalam sebiji buah kelapa cukup untuk memenuhi keperluan vitamin C untuk seharian.

Demikian artikel tentang Khasiat di Balik Air Kelapa. Semoga bermanfaat.

Baca Juga:

Belum ada Komentar untuk "Khasiat di Balik Air Kelapa"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel